text         tvorba         foto      video

      Akademický malíř JIŘÍ ŠORM/1957/, žije a pracuje v Praze a Sadské.

Studoval: Střední průmyslová škola Grafická v Praze/SPŠG/ 1972-1976,

Akademie výtvarných umění v Praze/AVU/ 1978-1984, obor malba u

prof. Františka Jiroudka, zahraniční stáže:Belgie, Bulharsko, pracuje v oborech malba,grafika, socha, kresba.

Oceněn Medailí France Kafky, člen výtvarného spolku Mánes.

Zájmy: archeologie, paleontologie,mineralogie.                                                                                                                            

Po ukončení AVU se jeho figurativní malba s řadou symbolických a surrealistických prvků v koncepci klasického obrazu s využitím staromistrovské techniky a barokního principu šerosvitu, postupně uvolňovala směrem expresivní interpretaci figury a posléze i krajiny. Zásadní význam pro další malířský rozvoj Jiřího Šorma vždy měly a stále mají jeho dobrodružné cesty do celého světa. Zkušenosti z přírody, rozdílných kultur a civilizací jej přivedly k novému chápání historie a tradice i k hlubokému prožívání okamžiku tvorby v poloze téměř šamanského vytržení. Na plátnech se to projevilo nespoutanou barevností, připomínající rytmus taneční extáze a totemů. Nezanedbatelná činnost probíhá také ve sféře sochařské, kresbě,akvarelu, ale i malbě na porcelán. V posledních letech se v jeho tvorbě obrazová plocha jednoznačně organizuje a přichází s novýmiřešící zejména vztah světla a prostoru ryze výtvarnými prostředky, konkrétně barvou.Nekonečný cyklus komorních akvarelů"Vůně", ukázal, že Jiří Šorm si nejenom podrobil tuto náročnou a pracnou techniku, aledokázal využít její možností v sérií pozoruhodných děl na téma barvy a světla.Právě schopnost spontánní kreace a letitá výtvarná zkušenost podtrhly celkově přesvědčivé vyznění. Soustředěná a intenzivní malířská práce posledních let přinesla v Šormově tvorbě vývojový posun směrem překvapivé šíře a hloubce výtvarného záměru.Od expresivní malby a reminiscenci divošského období se stále výrazněji syntetizující pohled pracující s promyšlenou symbolikou a barevným řešením abstraktních kompozicí. Tvorba Jiřího Šorma ukazuje na osobitého malíře, který si jde svou vlastní cestou a pro kterého je malba životním dobrodružstvím a radostí. Jiří T. Kotalík


Jiří Šorm v Malostranské Besedě- 2017

Jiří Šorm patří již neodmyslitelně k současné domácí výtvarné scéně. Prostřednictvím řady výstavních akcí samostatných i kolektivních i účastí na tvůrčích sympoziích a workshopech se veřejnosti periodicky připomíná jako osobitý malíř kombinující expresivní abstrakci s realizmem v tematicky vyhraněných obrazech čerpajících z cestovatelských zkušeností do exotických zemí, divoké přírody, šamanské magie a hájemství živlů. Nejde však o obligátní "obrázky z cest", ale osobité výpovědi o jiných civilizacích a jejich duchovním rozměru, které mají i širší a obecnější přesah.

Ke svému životnímu Jubileu připravil pro Galerii Beseda v mansardě někdejší Malostranské radnice výstavu s parametry letmé retrospektivy snažící se pokrýt všechna klíčová období vývoje. Výstava byla koncipována jako vyvážený celek s akcentem na homogennost souboru a kontinuální souvztažnost jednotlivých děl v procesu navazování a rozvíjení témat, motivů a stylových nuancí. Jak již bylo řečeno Šorm je v první řadě uhranut divokou přírodou v souvislosti se starými civilizacemi, mystikou a magií. Pečlivě a uvážlivě volené názvy děl odkazují na kosmologické souvislosti umění přírodních národů v jejich bezprostředním a naléhavém působení na člověka mimo tuto civilizační vrstvu.

Pro Jiřího Šorma je příznačná schopnost vyjadřovat se různorodým charakterem malířských technik a vervního rukopisu. Často maluje diptychy a triptychy čímž podtrhuje cykličnost zobrazovaných motivů v uzavřených sériích. Z jeho obrazů čiší přímo živočišná radost z tvorby propojující emoce, vjemy a reálné podněty v poloze nevšedního zážitku. Zajímavé jsou nejnovější experimenty s ozvučenými obrazy využívající systém magnetického čipu vyvinutý Romanem Rosenbergem připomínající těsné vazby mezi malířstvím a hudbou. Malovat se dají, jak ukazuje Jiří Šorm i vůně, pocity či stavy duše. Příkladné je přitom propojení celku a detailu, autorova schopnost ukáznit řád výstavby malířské kompozice a najít rovnováhu mezi chaosem a kázní při konstrukci vnitřních prostor sugestivních obrazů.

Jiří Šorm stále vydatně čerpá ze svého akademického školení v ateliéru prof. Františka Jiroudka. Tehdy se na Akademii ještě opravdu malovalo a adepti prošli komplexní průpravou umožňující jim se suverénně pohybovat mezi různorodými formáty, žánry (figura, krajina, zátiší) ale i mezi médii (malba, kresba, grafika) a technikami (olej, tempera, akryl, akvarel). Technika je základ, ale neméně důležité je i osobité vidění světa a schopnost výpovědi o něm. Jiří Šorm vydatně čerpá z nepřeberných životních zážitků ze svých četných cest po světě. Umělcův ateliér mu slouží jako nekonečný zdroj inspirace; je plný předmětů připomínajících mu jeho putování, tvoří pro něj různorodý depozitář etnografických sbírek.

Na výstavě se potkáváme s obrazy od dob studií (Maškarní ples) až k současnosti. Vedle "erbovních" děl jako Muchomůrky bílé, Kolébka, Korálková madona, Paralelní světy" se zde setkáváme i s díly vystavenými poprvé včetně některých privatissim a nejnovějších prací (Strom života, Amazonie-období dešťů). Akcent je položen zejména na velké formáty (Cyklus, Vzpomínka na bílého slona, Koupání v Egejském moři). Doplňují je i kresby, etnografické studie (Poslední bojovník), realistické i abstraktní akvarely, krajinářské studie (Indonésie, Ázerbájdžán, Mexiko, aj).

Jako bonus je představen dosud nevystavený soubor plastik. Nejrůznější figury, asambláže a hříčky s humorným podtextem a sugestivními názvy jako, Robert-ek, Zlatá noha, Andělská křídla či Černý a bílý. Doplňují je dřevěné objekty totemového charakteru, stylizované hlavy divochů a monumentální dekorativní práce v porcelánu - glazované talíře, plastika Kudlanka, které vznikly v rámci sympozia v Karlovarské porcelánce. Překvapivé, nápadité, plasticky a prostorově zvládnuté a hlavně zábavné.

Výběr děl na výstavu v Malostranské besedě byl podřízen danému prostoru a jeho specifikám. Má své výhody i nevýhody, ale především to není klasický sterilní prostor a jeho fragmentárnost a bohaté členění včetně hlubokých vikýřů a výrazné uplatnění přírodních materiálů umožňuje zajímavé průhledy a překvapivé vizuální vazby vystavených děl.

Výstavu k autorovu jubileu můžeme chápat jako poctu a poděkování autorovi, poctivému umělci, bývalému skvělému fotbalistovi a oblíbenému a milému kamarádovi. Všechno dobré Jiřímu Šormovi - českému malíři.

Jiří T. Kotalík

Jiří Šorm in Malostranská Beseda 2017

Jiří Šorm unquestionably belongs to the current Czech art scene. He actively participates in art events, collective and individual exhibitions, symposia and workshops; his paintings combine expressive abstraction with realism often drawing on his travelling experience gained in exotic countries, reflecting upon wild nature, shamanic magic and the realm of natural elements. The canvases, however, are not just mere depictions of his travels; they provide very personal confessions about different civilizations and their spiritual dimension applicable in a more general sense.

To celebrate his jubilee, Jiří Šorm arranged a retrospective exhibition in Gallery Beseda situated in the attic of the former Lesser Town Hall which touches upon most of the key periods of his artistic development. The exhibition was conceived as a balanced whole, stressing the homogenous nature of the selection and the continuous interconnectedness of his individual works with his typical topics, motives and style nuances as they gradually evolved. As has already been mentioned, Jiří Šorm is bewitched by wild nature which he juxtaposes to ancient civilizations, mysticism and magic. He carefully selects titles for his paintings thus referring to cosmological associations and links between the art of natural peoples; he explores the immediate and urgent impact their arthas on someone coming from the outside of their civilization.

The art of Jiří Šorm is characterized by a multitude of expressive painting techniques and a vigorous handwriting. He often paints di- and triptychs which stress the cyclic nature of the depicted motives in his closed picture series. His paintings radiate sensuous joy of creation connecting emotions, perceptions and real stimuli into an extraordinary experience. His recent sound picture experiments are very interesting; they utilize a magnetic chip system developed by Roman Rosenberg and remind us of the close connection between painting and music. Jiří Šorm shows to us that anything can become an object of a painting, including scents, feelings and states of the mind. The author is a master in interconnecting the whole with particular details, in disciplining the order of how the composition is built and finding balance between chaos and discipline when constructing the inner space of his suggestive paintings.

Jiří Šorm studied painting at the Academy of Fine Arts art in the studio of professor František Jiroudek. Back then the focus of the Academy was indeed on painting; the future artists received a thorough instruction which enabled them to easily oscillate among different formats and genres (figure, landscape, still life) but also among different media (painting, drawing, graphics) and techniques (oil, tempera, acryl, water colour). Technique is the foundation for quality painting; but a unique individual perception of the world and the ability to share it is equally important. Jiří Šorm draws substantially on his endless life experiences grained from numerous travels around the world. His art studio serves as an eternal source of inspiration since it contains countless curios and objects of significant ethnographic value reminding him of his journeys.

The retrospective exhibition displays paintings ranging from the period of his studies (Masquerade) up to the present. Apart from "coat of arms-like" works, such as White Amanitas, Cradle, Bead Madonna, Parallel worlds, we can also see canvases that are exhibited for the first time - these include works from private collections and some new pieces (Tree of Life, Amazonia - Rainy Season). The chief focus of the exhibition are big-format paintings (Cycle, A Memory of a White Elephant, Bathing in the Aegean Sea). These works are complemented with drawings and ethnographic studies (Last warrior), realistic and abstract aquarelles and landscape sketches (Indonesia, Azerbaijan, Mexico, etc.).

The exhibition highlight is a collection of sculptures that has not been exhibited thus far. The visitor can admire various figures, assemblages and art puns with humorous undertones and suggestive names such as Robert-ek (Dildo-er), Golden leg, Angelic Wings or Black and White. Further, the author included wooden totem-like artefacts, heads of savages, monumental decorative porcelain pieces, i.e. glazed plates, statue Mantis, which were created during an art symposium in a porcelain factory in Karlovy Vary. These art works are surprising, imaginative, professionally crafted but are also particularly witty and entertaining.

The overall selection of art works was ruled by the unique character of the gallery space. Naturally, it has its advantages and disadvantages, but crucially Beseda is not a classical sterile art gallery; its fragmentary shape, rich in nooks and dormer windows and a marked use of natural materials enables interesting views and surprising visual connections among the displayed art works.

This exhibition pays homage to the author, an honest artist, an excellent former football player and a good friend. All the best to the Czech painter - Jiří Šorm.

Jiří T. Kotalík

Pintor académico JIŘÍ ŠORM (1957), vive y trabaja en Praga y Sadská.
Estudió: Escuela Técnica Secundaria Grafická v Praze / SPŠG / 1972-1976,
Academia de Bellas Artes en Praga / AVU / 1978-1984, pintura en
prof. František Jiroudka, pasantía en el extranjero: Bélgica, Bulgaria,
trabajando en los campos de pintura, gráfica, estatua, dibujo.
Otorgado la Medalla de Franz Kafka, miembro de la Sociedad de Bellas
Artes de Mánes.
Intereses: arqueología, paleontología, mineralogía.
Después de graduarse de la Academia de Bellas Artes en Praga, su pintura
figurative, con una serie de elementos simbólicos y surrealistas en
el concepto de pintura clásica, en la cuál utilizaba la técnica de la serosidad
barroca, gradualmente empezó a tornarse más hacia la interpretación Prolínání II - La percolación II , 70x95, 2016 expresiva de la figura y luego del paisaje. La importancia esencial para akryl, olej na plátně - acrilico, óleo sobre
el desarrollo futuro de Jiří Šorm siempre ha sido y sigue siendo un viaje de lienzo
aventura por todo el mundo. Experimentar la naturaleza y las diferentes
culturas y civilizaciones lo ha llevado a una nueva comprensión de la historia
y la tradición, así como a una profunda comprensión de la creación.
Esta comprensión casi chamánica se refleja en sus lienzos con unos colores
fantásticos, recordando un ectasis de las danzas los tótems. Una actividad
notable también tiene lugar en el ámbito de la escultura, el dibujo,
la acuarela y la pintura sobre porcelana. En los últimos años, su pintura se
ha organizado de forma única en su creación y viene con nuevas soluciones,
especialmente en el área de la relación de la luz y el espacio con medios
puramente artísticos.
El ciclo interminable de acuarelas "Olor" demostró que Jiří Šorm no solo se
sometió a esta técnica exigente y laboriosa, sino que también utilizó sus Visutý most - Puente volante, 150 x 170,
posibilidades en una serie de obras destacadas sobre el color y la luz. 2013, akryl, olej na plátně - acrilico, óleo
Fue la capacidad de las creaciones espontáneas y la experiencia artística sobre lienzo
de larga duración para subrayar el tono convincente general. La pintura
concertada e intensiva de los últimos años ha traído a la creación de Šorm
un cambio hacia la sorprendente amplitud y profundidad de la obra de
Desde la pintura expresiva y la reminiscencia del período salvaje, podemos
observar en su arte un simbolismo reflexive y cada vez más sintetizado y unas
soluciones coloridas para composiciones abstractas. Las obras de Jiří Šorm
muestran un pintor individual que sigue su propio camino y para quien
la pintura es una aventura y alegría de la vida.

Jiří T. Kotalík

Jiří Šorm
akademický malíř
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky